Zakelijke mediation & conflictbeheersing

Een zakelijk meningsverschil met een leverancier, opdrachtgever, bedrijf of klant kan behoorlijk uit de hand lopen. Er zijn afspraken gemaakt en jij bent jouw deel van de overeenkomst keurig nagekomen, maar jouw leverancier blijft in gebreke. Of de klant betaalt niet, terwijl jij wel hebt geleverd. Dat geeft vervelende situaties. Want het liefst wil je de verstandhouding zo goed mogelijk houden en jouw klant niet kwijt raken. En soms ben je van elkaar afhankelijk en moet je samen verder.

Ook kan er een conflict ontstaan tussen twee collega’s op het werk. Dat kan de sfeer behoorlijk verpesten en het werk in de weg zitten. Een vervelende situatie die je het liefst op een goede manier wilt oplossen. Want ook in deze situatie moet je in de toekomst weer samenwerken.

Hoe los je dat op?

Als mediator ben ik onpartijdig en onbevooroordeeld. Ik kom niet zelf met de oplossing, maar laat beide partijen zelf bedenken hoe het probleem opgelost zou kunnen worden. In gesprekken met beide partijen luister ik naar beide kanten van het verhaal en help ze in de gezamenlijke zoektocht naar een passende oplossing. Tijdens de mediation ligt niets vast. Er worden geen beslissingen afgedwongen en we kunnen altijd een stap terug of voorgestelde oplossingen heroverwegen. Een mediator dwingt geen beslissingen af en (ver)oordeelt niet.

Conflictbeheersing

Conflicten doemen op waar tegengestelde belangen spelen. Een verschil van inzicht is niet per definitie slecht of bedreigend. Het kan juist tot inspirerende gedachtewisselingen leiden en tot een beter product of dienst. Maar als conflicten uit de hand lopen, zijn de gevolgen vaak heel vervelend. Stress, slechtere werkprestaties en een gespannen sfeer. Dat wil je voorkomen. Als mediator kan ik je leren omgaan met conflicten. Hoe herken je een serieus conflict en hoe voorkom je herhaling. Ik geef ook trainingssessies binnen teams en afdelingen gericht op conflictbeheersing.