10 financiële tips voor (startende) mediators!

Elk jaar doorlopen ca. 3000+ personen de opleiding tot mediator. Naast dat je mediator moet zijn, wordt er ook van je verwacht dat je veel van marketing weet en een halve accountant bent.  Hier 10 financiële tips voor deze startende mediators.

Hieronder wat tips die je mogelijk handig vindt.

  1. Natuurlijk heb je een administratie kantoor nodig. Het opstellen van je jaarrekening is voor de gemiddelde ZZP’er, want dat zijn de meeste mediators, niet verstandig om zelf te doen. Mogelijk vergeet je bepaalde zaken en betaal je te veel belasting.
  2. Informeer bij je boekhouder welk systeem hij heeft, zodat als je de digitale administratie inlevert, hij er ook mee kan werken.
  3. Zorg dat je een goede app hebt op je mobiel. Heel veel kun je zelf doen. Zoals het inboeken van je bonnetjes. Je maakt een foto van de bon en dan is het meeste werk al gedaan. De meeste apps kunnen de bon goed lezen. Dergelijke boekhoudprogramma’s kosten ca. 15€ per maand. Als je lid wordt van FNV-ZZP  kun je een goede deal met E-boekhouden krijgen. Eerste periode is gratis. Ga dus niet meer met je schoenendoos naar de boekhouder toe, dat kost je heel veel geld. Geld dat je kunt gebruiken voor je reclame.
  4. De bonnetjes moeten thuis nog wel aan het goede grootboeknummer gelinkt worden. Dat is heel makkelijk. Je kunt van mij een excel sheet krijgen met de meeste grootboeknummers. Je klikt in het overzicht de betaling aan en koppelt een grootboeknummer eraan. Meer is het niet.
  5. Let wel op met boeken wat het BTW percentage is. Meer info klik hier.
  6. Je boekhoudsysteem moet wel gekoppeld zijn met je bank. Hoewel het niet verplicht is, zou ik wel een aparte rekening voor je onderneming aanvragen. Dat is 1 keer een gedoe (bank bellen en vragen hoe dit moet), maar dan is het ook voor altijd goed geregeld en worden alle betalingen gelijk in je boekhouding geboekt.
  7. Doordat je alles goed geboekt heb, kun je zelf ook de BTW aangifte doen. De meeste systemen hebben dit helemaal voor je ingericht. Met 1 druk op de knop is het geregeld. Niet vergeten dat je nog wel steeds het verschuldigde bedrag moet overmaken.
  8. Maak een Excel sheet met al je werkuren die je voor je onderneming maakt. Zet het gelijk in de Cloud, zodat je het ook niet kwijt kan raken. Vergeet niet zaken als reistijd, voorbereidingstijd, maken van presentaties, website bouwen en onderhouden, schrijven van e-mails, het lezen van deze blog, etc. ook mee te nemen in dit overzicht. Dus je hebt een sheet per maand, met de kolommen datum, aantal uur en omschrijving.
  9. Ook moet je een Excel sheet maken (ook in de Cloud zetten) met de kilometers die je als mediator maakt. Prive tripjes mag je niet boeken. Je mag 19 cent de kilometer rekenen. Je zult zien dat dit in 3 maanden tijd best wel oploopt. Schrijf ook de korte stukjes op, gezien over een jaar kan ook dit oplopen.
  10. Misschien wel de belangrijkste tip; houd het bij. Want anders zie je door de bomen het bos niet meer. Te veel ondernemers en dus ook mediators komen hierdoor in de problemen. Dus elke week of anders twee weken even een half uurtje zitten.

Ik wil helpen

Door mijn jarenlange ervaring heb ik een netwerk aan ZZP’ers die heel betrouwbaar zijn en jou kunnen helpen met bovenstaande zaken. Mocht je interesse hebben, ik geef je graag de contactgegevens belangeloos, dus neem contact met me op!

Ik zelf ben al 40 jaar werkzaam in de sales en marketing. Onlangs ben ik ook een mediation praktijk gestart (Henk Meijer mediator). Dus ook voor mij was het weer even aanpoten. Ik merkte tijdens de opleiding, dat heel veel van de (startende) mediators niet goed wisten hoe ze dit moeten aanpakken. Dus hopelijk heb je wat aan mijn tips.

Henk Meijer Mediator en Vertrouwenspersoon

Henk Meijer Mediator

financiële tips voor startende mediators

Deel dit bericht