Ik doe al het werk en mijn partner zit de hele dag…

Tja, vul het maar in. Maar als ik mensen in mijn omgeving vraag eens een voorbeeld te noemen over een zakelijk conflict, dan herkent iedereen de bovenstaande zin. Als zakelijke mediator hoor je dit dus regelmatig.

Hoe komt het toch dat dit zo vaak voorkomt en wat kun je hieraan doen?

Als (zakelijke) partners te lang niet meer met elkaar op 1 lijn zitten, dan groeit het wantrouwen. Je verzakt in een soort van kunstmatige harmonie en communicatie wordt vager naar elkaar toe. Houd je dit proces te lang in stand, dan is het onvermijdelijk dat het einde van de samenwerking nabij is.

‘Voorkomen is beter dan genezen!’

Natuurlijk is de meest verstandige beslissing om te zorgen dat het nooit zover komt. Bij het opstarten van de onderneming is iedereen vol goede moed en het doel is duidelijk. Jullie weten wat jullie gaan doen. Maar is er ook gekeken naar de verwachtingen? En de wensen van elkaar? Wil je 365 dagen werken of wil je elk weekend aan de lijn van het voetbalveld staan van je kleine jongen? Wil je elk jaar een maand naar Ibiza? Hoeveel geld heb je nodig om elke maand rond te komen? Bij Prediation(c) wordt hier juist op gefocust. Klik hier voor meer informatie hierover.

Maak goede afspraken!

Het is belangrijk dat deze verwachtingen naar elkaar worden uitgesproken en worden vastgelegd. En dit contract is een dynamisch contract. Dit betekent dat de partners met grote regelmaat (elk kwartaal?) even een uurtje of meer moeten vrijmaken om te bespreken of ze nog op dezelfde koers zitten. Want al verschilt de koers maar een paar graden, als het maar lang genoeg duurt, worden de afstanden onvermijdelijk groot. Voor meer informatie hierover klik hier!

Herkenbaar?

Een goede onderneming is gebaseerd op vertrouwen. Natuurlijk mogen er constructieve conflicten zijn, het is belangrijk dat die er zijn. Maar er wordt altijd gehandeld vanuit betrokkenheid en verantwoordelijkheid, met het (gemeenschappelijke) resultaat als focus.

Als de basis van vertrouwen weg is, dan zie je vaak dat de standaard verlaagd, communicatie wordt vager en de partners houden een kunstmatige harmonie in stand. De houding van onkwetsbaarheid en onverschilligheid is vaak wel herkenbaar.

Wat nu?

Eigenlijk heb ik het al gezegd. De basis van vertrouwen moet hersteld worden. Hoe doe je dit? Zelf aanmodderen geeft vaak meer wantrouwen en versnelt het proces van verwijdering. Een mediator kan uitkomst bieden. Door de juiste gesprekstechnieken kan hij zorgen voor meer onderling vertrouwen en dat er goede constructieve afspraken gemaakt worden. En als het vertrouwen wordt hersteld, dan groeit ook de communicatie en de betrokkenheid.

Is de openingszin herkenbaar voor jou? Neem vrijblijvend contact met mij op als je er meer over wilt weten. Er is altijd een oplossing!

Henk Meijer Mediator en Vertrouwenspersoon

Henk Meijer Mediator

Maak goede zakelijke afspraken. De mediator helpt

Deel dit bericht