Wanneer is er volgens een mediator sprake van een zakelijk conflict?

Wanneer is er sprake van een zakelijk conflict? Het antwoord is kort en krachtig: ‘als het conflict een bedrijfsmatige grondslag heeft!’ Is het dan werkelijk zo eenvoudig? Natuurlijk niet, anders hoef je ook niet verder te lezen! Klik HIER om te lezen welke tips Centraal Beheer heeft om een zakelijk conflict te voorkomen.

Componenten

Bij een zakelijk conflict moet je ook breder denken. Vanzelfsprekend hebben we met mensen te maken. Dus ego en emoties zijn altijd een onderdeel van dit soort conflicten. Maar de grondslag heeft dus wel een zakelijk karakter. Vrijwel altijd spelen financiën een rol. Ook kan er sprake zijn van opzet, om zo de onderhandelingen tot of tot over het randje te brengen.

Voorbeelden van een zakelijk conflict

Er zijn legio voorbeelden hiervan, denk aan een directie die in de clinch ligt met de Raad van Toezicht of de commissarissen, maar ook een directie waarbij de directeuren onderling niet meer door 1 deur gaan.

Denk aan franchise-organisaties die allerlei kosten doorberekenen of niet afrekenen (verkoop via de centrale webshop VS franchisewinkel is een mooi voorbeeld).

Ook kunnen er zakelijke conflicten zijn bij:

Wat is de meest gemaakte fout?

‘Praat maar verder met mijn advocaat!’ De partijen graven zich nu in. Een advocaat gaat staan voor de belangen van 1 partij. Dit betekent dat er niet zozeer gekeken wordt naar een gemeenschappelijke oplossing, maar veel meer naar het belang van de cliënt (en het halen van het gelijk). Advocaten ‘laten het recht zegenvieren, in vol ornaat’ (klik hier voor dat citaat). Natuurlijk is het belangrijk dat je weet hoe het juridische speelveld eruit ziet. Maar als je prijs stelt op het behoud van de relatie en een snelle afwikkeling, dan is de zakelijke mediator een beter en ook nog eens een goedkoper alternatief. En een procedure (rechtszaak) opstarten kan altijd nog.

Voordelen van zakelijke mediation bij een conflict

Ik heb er al een paar benoemd, maar hier volgt een lijstje:

  • Prijs; 1 mediator is goedkoper dan 2 advocaten! Twee partijen betalen meestal vaak samen het uurtarief van de mediator, dat in de regel al een lagere is dan van een advocaat (Mijn uurtarieven zijn dat in ieder geval wel). Dit verschil kan wel oplopen tot 400 euro per uur!
  • Snelheid; procedures zijn vaak lange trajecten. Met een zakelijke mediator kun je snel aan tafel zitten om te kijken of een oplossing mogelijk is. Ik garandeer binnen 1 week een afspraak (als iedereen meewerkt)
  • Omdat de insteek is om tot een win/win scenario te komen, is de kans om de relatie (gedeeltelijk) te herstellen of te behouden aanwezig.
  • Mediator zorgt voor een veilige omgeving, waar ook geheimhouding en vertrouwelijkheid is. Tevens is de mediator ervaren te werken met dit soort conflicten.
  • Je sluit een procedure niet uit. Dit traject kun je altijd nog gaan als de mediation mislukt.

Geen advocaat nodig?

Natuurlijk wel! Advocaten zijn essentieel in dit soort trajecten. Zij kunnen heel goed bepalen wat de alternatieven zijn. Een goede advocaat zal tegenwoordig de cliënt ook aanmoedigen om voor zakelijke mediation te kiezen indien dit nog tot de mogelijkheden behoort. Net zo goed dat een goede mediator de partijen altijd zal adviseren goed (juridisch) advies in te winnen voordat men een VSO (vaststellingsovereenkomst) gaat tekenen. Voor het verschil mediator en advocaat, download HIER infographic van de DAS.

Meer weten over een zakelijk mediation bij een conflict?

Heb je de behoefte om hierover eens te sparren of wil je meer informatie? Je kunt natuurlijk altijd met mij contact op nemen. Ook op mijn website staat meer info over dit onderwerp

Henk Meijer Mediator en Vertrouwenspersoon

Henk Meijer Mediator Bij Zakelijk Conflict

Schakel Een Mediator In Bij Een Zakelijk Conflict.

Deel dit bericht